Nieuw meldpunt voor klachten over tandartsverzekeringen
MondzorgPolis.nl is online
10 december 2015 - MondzorgPolis.nl is het nieuwe meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners. De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) lanceert dit meldpunt nu alle nieuwe polissen bekend zijn en veel mensen een nieuwe zorgverzekering kiezen voor 2016. De ANT wil aan de hand van klachten in gesprek met zorgverzekeraars om tot betere en transparantere polissen voor de mondzorg te komen. “Consumenten raken de weg volledig kwijt: er zijn meer dan 2.000 mondzorg- en orthopolissen. Bovendien worden elk jaar de vergoedingen en de dekkingen aangepast: polissen met dezelfde naam worden feitelijk een heel ander product. Dat leidt tot vervelende discussies in de behandelkamer. De tandarts krijgt de schuld, terwijl de zorgverlener daar niets aan kan doen”, vertelt tandarts en ANT-bestuurslid Ravin Raktoe.
Tandartsverzekeringen
Tandartsverzekeringen zijn populair. Dat komt omdat in Nederland iedereen vanaf 18 jaar zelf zijn tandartskosten moet betalen: de overheid betaalt vanaf dat moment niet meer mee via de basisverzekering. Om die reden heeft ruim 70 procent van de volwassenen een aanvullende tandartsverzekering. In de afgelopen jaren zijn de mondzorgkosten voor de gemiddelde Nederlander gestegen. De tandartstarieven worden jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld. Deze zijn in de afgelopen 5 jaar gemiddeld met 1,4 procent per jaar gestegen. Halverwege 2015 zijn de tarieven met 5 procent verlaagd. Tegelijkertijd hebben vrijwel alle zorgverzekeraars jaarlijks de premies van hun tandartsverzekeringen flink verhoogd. Raktoe: “In plaats van een betere verzekering, daalde juist de dekking van de tandartspolissen. We zien voor 2016 opnieuw stijging van de premies en daling van de dekking. Er zijn verzekeraars die de premie met 10 tot wel 27 euro per maand verhogen, soms zelfs in combinatie met een dalende dekking. Tegelijkertijd stijgen de tandartsprijzen volgend jaar met nog geen 0,4 procent minimaal. Zo wordt een controle bijvoorbeeld 7 cent duurder. Door verlaging van de tandartstarieven halverwege afgelopen jaar zijn de prijzen voor 2016 zelfs lager dan de prijzen van begin 2015. Dit is niet te rijmen met de stijgende premies voor 2016.”
Uitsluiten kronen of gebitsprotheses
De ANT vindt het vreemd dat steeds meer verzekeraars bepaalde behandelingen zoals kronen of protheses voor het eerste jaar van de verzekeringsperiode uitsluiten. Vervolgens wordt de verzekerde na een jaar met een premiestijging en lagere vergoeding geconfronteerd. Raktoe: “Feitelijk bindt de verzekeraar de patiënt voor een langere periode, maar verandert ondertussen zonder overleg de afspraken. Doe dan niet flauw en bied een meerjarige polis tegen lagere premie aan. Momenteel bestaan er 566 verschillende mondzorgpolissen en 1468 verschillende orthopolissen. Keuze is goed, maar in de praktijk is de patiënt meer gebaat bij een kleiner aantal degelijke polissen die jaar in jaar uit dezelfde voorwaarden bieden.”
Krachten bundelen
Het doel van Mondzorgpolis.nl is om alle klachten van patiënten en zorgverleners te bundelen en op die manier inzichtelijk te maken hoe en hoe vaak de tandartsverzekering tekort schiet. Zowel de behandelaar als de patiënt is gebaat bij een gepaste vergoeding tegen een redelijke prijs, waarbij keuzevrijheid voor de patiënt van groot belang is. “Met dit initiatief richten we ons zowel op patiënten als behandelaars”, legt Ravin Raktoe uit. “Bij patiënten kan het gaan om onduidelijke wijzigingen in de vergoeding of over zorgverzekeraars die proberen te bepalen door wie of zelfs hoe de patiënt behandeld wordt. Maar ook mondzorgverleners, die bijvoorbeeld te maken hebben met zorgverzekeraars die hun boekje te buiten gaan, op de behandelstoel gaan zitten of vergoedingen onterecht weigeren of terugdraaien, verzoeken we om op MondzorgPolis.nl hun klachten te registreren.”
Voor een goede verzekering
De ANT gaat over de klachten die bij Mondzorgpolis.nl binnenkomen in gesprek met diverse zorgverzekeraars om tot goede oplossingen te komen en uiteindelijk betere verzekeringen. Daarbij zal nadrukkelijk ook een beroep op de Consumentenbond, de NPCF, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Ministerie van Volksgezondheid worden gedaan. “Mondzorgpolis.nl is vóór goed verzekeren, waar je als patiënt op kan bouwen en kan vertrouwen.”
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.