Juridische stappen om plan hoortoestellen zorgverzekeraars
Brancheorganisatie GAIN: regeling houdt geen rekening met stand wetenschap, sluit innovatie uit en ontbeert transparantie - voorbode dentale sector?
10 juli 2013 - Brancheorganisatie GAIN gaat namens de producenten van hoortoestellen juridische stappen nemen tegen Zorgverzekeraars. Aanleiding is de nieuwe systematiek voor het verstrekken van hoortoestellen die Zorgverzekeraars Nederland wil introduceren. De in deze markt door de verzekeraars gehanteerde beleid is een mogelijke voorbode van wat de dentale sector te wachten staat. De sector stelt dat de regeling geen rekening houdt met de stand van wetenschap, innovatie uitsluit en transparantie ontbeert.
Zorgverzekeraars Nederland claimt dat het
nieuwe systeem voor het verstrekken van hoortoestellen mensen met hoorproblemen
in staat stelt beter te functioneren. Kern van de methodiek is dat de
zorgbehoefte via een vragenlijst in beeld wordt gebracht, waarna op basis van
de antwoorden een hoortoestel wordt voorgeschreven. De uitkomst is bindend: wie
een ander toestel wil, krijgt geen vergoeding.
GAIN noemt het systeem ondeugdelijk. "Het leidt tot verschraling van de
hoorzorg en lijkt in alles op een experiment om via een black box de
zorgbehoefte van de klant automatisch te koppelen aan bepaalde
hoortoestellen", zegt voorzitter Hans van Pagée. Het systeem kent volgens
hem vele tekortkomingen, waaronder het gebruik van een niet-gevalideerde
vragenlijst om de zorgvraag vast te stellen en het ontbreken van keuzevrijheid
voor de verzekerde die er voorheen wel was. Deze vragenlijst is in principe
'slechts' een evaluatiemiddel dat voor een groot deel opgebouwd is uit niet
relevante vragen. Vragen over het aspect werk (voor een slechthorende die wil
blijven deelnemen aan het arbeidsproces van groot belang), zijn bijvoorbeeld
niet opgenomen in de betreffende lijst. Daarnaast is het systeem erg gecompliceerd,
houdt het geen rekening met de stand van wetenschap, sluit innovatie uit en
ontbeert transparantie. Zo blijft Zorgverzekeraars Nederland erg geheimzinnig
doen over de methodiek die de zorgvraag koppelt aan hoortoestellen.
De tekortkomingen van het systeem leiden er volgens GAIN toe dat verzekerden
straks hoortoestellen krijgen die niet of niet goed aansluiten bij de
specifieke zorgvraag van de verzekerde. Dit resulteert in onvrede, ongemak en
irritatie, aldus GAIN. Verzekerden kunnen geen toestel kiezen maar moeten wel
voor 25 procent uit eigen zak meebetalen voor een hulpmiddel dat ze eigenlijk
niet willen. Wie de voorkeur geeft aan een ander hoortoestel dan het systeem
bepaalt, moet het gehele bedrag zelf betalen.
GAIN wil de introductie van het systeem desnoods in een uiterste poging via de rechter tegenhouden, zegt Van Pagée. "We zetten deze stap liever niet, maar we hebben geen keus. De gesprekken die met de zorgverzekeraars zijn gevoerd, hebben tot nu toe helaas niets opgeleverd. In onze ogen is sprake van een niet realistisch en onzalig plan. Wij blijven erbij dat verzekeraars kritischer moeten kijken naar de kwaliteit van de hoortoestellen die zij gaan verstrekken. We hebben ze in gesprekken niet kunnen overtuigen. Als dit zo blijft rest ons niets anders dan deze weg."
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.