Mondzorgorganisaties op de bres voor meer kwaliteit en preventie
Ambitie: zorg op maat van de patient
11 april 2011 - Vijf organisaties van beroepsbeoefenaren en instellingen in de mondzorg gaan intensief samenwerken om de kwaliteit van de mondzorg verder te verbeteren. Het gaat om de volgende organisaties:
- NVIJ, Nederlandse Vereniging van Instellingen voor Jeugdtandzorg
- SRI, Samenwerkende Regionale Instellingen voor Jeugdtandverzorging
- ANT, Associatie Nederlandse Tandartsen
- NVM, Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten
- ONT, Organisatie van Nederlandse Tandprothetici
In de dagelijkse praktijk wordt er door mondhygiënisten, tandartsen en tandprothetici al goed samengewerkt. Deze samenwerking krijgt nu ook op beleidsmatig en bestuurlijk niveau structureel vorm. De kern van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit van de mondzorg in het algemeen en meer specifiek voor de zorg die valt onder de basisverzekering. Hierbij wordt de aandacht gericht op preventie, transparantie van prijs en kwaliteit en de ontwikkeling van prestatie-indicatoren. De verschillende organisaties hebben zich tevens aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Mondzorg, een garantiefonds voor patiënten.
Als voorlopige naam hanteert de groep het ‘Klepperman Overleg’. Dit naar aanleiding van de vergaderlocatie waar het eerste overleg in 2009 plaatsvond. Dit overleg stond toen in het teken van de gemeenschappelijke ondersteuning van een voorgenomen experiment met vrije prijsvorming van de vorige minister van VWS, Ab Klink. Het Klepperman Overleg steunde toen minister Klink en staat ook nu weer achter de huidige minister Edith Schippers in haar streven naar vrije prijsvorming voor de mondzorg juist omdat dit de mogelijkheid biedt om kwaliteit, innovatie en de zorg voor kwetsbare groepen ook in de toekomst mogelijk te maken.
De betrokken organisaties staan voor goede en betaalbare mondzorg die in voldoende mate toegankelijk en beschikbaar is en blijft en dat vrije prijzen en marktwerking daar een bijdrage aan kan leveren. 'Dus niet enkel op microniveau van de patiënt valt winst te behalen maar ook macro. Althans, daar willen wij ook verantwoordelijkheid voor dragen.'
Ambitie: zorg op maat van de patiënt
Centraal staat de ambitie om iedere patiënt die zorg te geven die optimaal is in zijn of haar situatie. Uitgangspunt is daarbij het bieden van onafhankelijke zorg waarbij de relatie tussen de patiënt en de zorgverlener(s) centraal staat. Het moet weer gaan om de inhoud van de zorg, niet om de zaken eromheen. Een speerpunt is preventie. Dat kan namelijk curatie voorkomen en de zorg daardoor wellicht op den duur goedkoper maken, maar in ieder geval de mond en mens gezonder.
De deelnemers aan het Klepperman Overleg nemen geen genoegen meer met het uitsluitend kunnen aanbieden van ‘standaardzorg’ die wordt opgelegd vanuit het huidige tariefsysteem. Hierin is geen plaats voor maatwerk en innovatie. Ook leidt het huidige systeem tot wachtlijsten, onderbehandeling en zelfs behandelachterstand. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt dat het huidige systeem met gereguleerde tarieven zorgaanbieders mogelijk prikkelt tot onderbehandeling.
Mede-initiatiefnemer en voorzitter van het Klepperman Overleg, Han Verhoeven (NVIJ): “Wij zijn een groot voorstander van vrije prijsvorming omdat dit volgens ons een centrale voorwaarde is om de kwaliteit van de mondzorg te garanderen. Juist voor de bijzondere groepen waar wij dagelijks voor werken: dit zijn de jeugd, ouderen, gehandicapten, risicogroepen en groeperingen binnen de samenleving die bijzondere zorg nodig hebben.
Zorgverzekeraars reageren positief op het Klepperman Overleg. Verhoeven: ‘Verschillende zorgverzekeraars hebben ons laten weten dat zij dit een goed initiatief vinden. Zij willen immers zorg op maat voor hun verzekerden inkopen. Goede samenwerking tussen zorgaanbieders, op alle niveaus, is een randvoorwaarde. Wij gaan graag dus graag met deze verzekeraars om tafel om hun en onze ambities uit te werken.'
Ook accountmanager mondzorg Ron Bulder van Agis en manager inkoop mondzorg Karin Hoekstra van Achmea reageren positief: “Wij juichen dit toe. Samenwerking leidt vaak tot betere zorg voor onze verzekerden. Hierbij is onder meer de ervaring van klanten een belangrijk aspect om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg. Met de deelnemers van het Klepperman Overleg zijn we in gesprek over een nieuwe manier van contracteren.”
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.