Nederlander bezuinigt niet op tandheelkundige zorg in 2012
Kwaliteit belangrijker dan kosten
22 december 2011 – De helft van de Nederlanders vindt het geen optie om in 2012 minder vaak naar de tandarts te gaan. Ook overstappen naar een goedkopere tandarts wordt niet overwogen. Toch zijn de meeste mensen (84%) zich ervan bewust dat de poliskosten voor tandheelkundige zorg in 2012 zullen stijgen. Maar 1 op de 10 Nederlanders stapt over naar een goedkopere
aanvullende verzekering en zegt de huidige zorgverzekering op. Dat blijkt uit de HealthTracker van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.
Van de ondervraagden is 83% aanvullend verzekerd voor tandheelkundige zorg. Een stijging van de kosten hiervoor met gemiddeld 14% is voor ruim de helft van de aanvullend verzekerden geen reden de aanvullende verzekering op te zeggen. Bijna een derde gaat zich wel opnieuw oriënteren. Iets minder dan 10% is van plan zondermeer over te stappen op een goedkopere aanvullende
zorgverzekering of zegt de huidige aanvullende verzekering op.
Kwaliteit boven budget
De kwaliteit van de tandarts is voor Nederlanders het meest bepalend voor de tandartskeuze. Kosten spelen bij deze keuze een veel minder belangrijke rol. Top drie van belangrijkste redenen om te kiezen voor een bepaalde tandarts:
1. Kwaliteit
2. Kosten
3. Persoonlijke klik
Niet alleen kiest men bewust voor kwaliteit, als er eenmaal een keuze voor een tandarts is gemaakt, dan blijft men daar ook bij. Voor bijna de helft van de ondervraagden is overstappen naar een andere tandarts als de huidige te duur wordt geen optie. Maar wat die kosten voor de tandarts zijn, dat weten veel Nederlanders (47%) niet precies. Een ruime meerderheid (71%) wil hier echter wel meer inzicht in hebben.
Trouw aan tandpasta
Kwaliteit is niet alleen belangrijk bij een bezoek aan de tandarts, maar ook bij mondverzorging in het algemeen. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zal in 2012 helemaal niet bezuinigen op gebitsverzorgende maatregelen.
11% zegt de overstap op een goedkoper merk tandpasta te beschouwen als mogelijkheid tot besparing. 41% is echter zeer gehecht aan het huidige tandpastamerk en gaat daar ook in het komende jaar niet op bezuinigen. Of kwaliteit gekoppeld is aan een merk, daar zijn de ondervraagden niet over uit. 39% vindt een huismerktandpasta (bv. Lidl, AH, Kruidvat) net zo goed als van een A-merk, maar 24% is het daar niet mee eens.
“Uit het onderzoek blijkt dat het belangrijk is om mensen goed te informeren over kosten en kwaliteit. Daar ligt een duidelijke taak voor tandartsen en producenten van tandverzorgingsartikelen”, aldus Frank Peters, managing director Porter Novelli.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.