Nederlandse patiënt wil dat servet vastzit tijdens behandeling
Metalen of kunststof kettingen en klemmen blijken onhygiënisch
5 november 2012 - Zeventig procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat het servet dat gebruikt wordt tijdens de behandeling bij de tandarts op zijn plaats blijft zitten, terwijl bijna de helft (44%) van de tandartsen het behandelingsservet niet vastzet. Zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl (september 2012) onder ruim 1200 consumenten in opdracht van DUX Dental. Uit het onderzoek blijkt verder dat, met het oog op hygiëne, de helft (49%) van de Nederlanders hun voorkeur geeft aan een eenmalig te gebruiken servethouder voor het vastzetten van het behandelingsservet, tegenover slechts een kwart (24%) van de Nederlanders die aangeeft te kiezen voor herbruikbare middelen zoals metalen of kunststof kettingen en klemmen.
Mevrouw W. Morsen, Deskundige Infectiepreventie bij het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) zegt daarover: "Naast het respecteren van de wens van de patiënt om het behandelingsservet vast te zetten is het ook ten zeerste aan te raden vanuit hygiënisch perspectief, kleding kan namelijk zowel zichtbaar als onzichtbaar vervuild raken met bloed en spetters of door de nevel uit de instrumenten wanneer het servet verschuift. Ook kan kleding beschadigd raken door gebruikte chemische producten."
Herbruikbare klemmen en kettingen onhygiënisch
Wanneer het behandelingsservet wel vast wordt gezet wordt er vaker voor herbruikbare middelen, zoals metalen of kunststof kettingen of klemmen (samen 13%), gekozen dan voor een eenmalig te gebruiken servethouder (11%), zo blijkt ook uit het onderzoek uitgevoerd door Peil.nl. In die gevallen verwacht 70% van de Nederlanders dat hun tandarts voor iedere patiënt een schone ketting of schone klemmen gebruikt. Echter, uit ander recent (januari 2012) onderzoek van de Duitse Universiteit van Witten/Herdecke is gebleken dat metalen of kunststof servethouders in 70% van de gevallen na reiniging met desinfecterend materiaal nog steeds vervuild zijn met bacteriën. De voorwerpen in de behandelkamer van de tandarts worden aan de ene kant vervuild door direct contact en aan de andere kant via aerosolen. Besmetting via direct contact kan daarbij plaatsvinden via het behandelingsteam, de patiënt of de voorwerpen.
"Steeds vaker merken wij dat de patiënt het belangrijk vindt dat de tandartsenbehandeling hygiënisch wordt uitgevoerd. Tegenwoordig bestaan er dan ook steeds meer disposables voor gebruik in de tandartsenpraktijk die in de meeste gevallen van gerecycled materiaal worden gemaakt. Door te kiezen voor disposables van gerecycled materiaal kan een hygiënischer behandeling plaatsvinden en wordt er tegemoet gekomen aan de wens van de patiënt, zonder daarbij extra het milieu te belasten," aldus Tandarts Mevrouw Drs. S. Veen-van Houweninge van Tandartspraktijk De Poort te Houten.
DUX Dental
DUX Dental produceert al 50 jaar wereldwijd kwalitatief hoogwaardige producten voor de dentale markt. De filosofie van het bedrijf is producten te produceren van consistente, veilige en handige kwaliteit die gemakkelijk te gebruiken en patiëntvriendelijk zijn. DUX Dental staat bekend om een aantal primeurs in deze sector zoals de Bib-Eze, de eenmalig te gebruiken servethouder; ZONE, een tijdelijk cement en PeelVue+ sterilisatiezakjes. Het hoofdkantoor van het Amerikaanse familiebedrijf bevindt zich in Californië. De Europese markt wordt bediend door DUX B.V. te Utrecht en biedt in al in meer dan 15 landen een professionele service.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.