NMT: geen bewijs voor gesjoemel op grote schaal
4 juni 2013 - De
NMT herkent zich niet in het beeld dat er op grote schaal 'gesjoemeld' wordt
met tandartsenrekeningen en daar is volgens de NMT ook geen bewijs voor. De
suggestie dat dit op grote schaal zou voorkomen, is ongefundeerd en conclusies
in die richting zijn ongerechtvaardigd. In het algemeen vindt de NMT dat
tandartsen zich aan de regels moeten houden, aldus een bericht op de site van de NMT.
Dit weekend berichtte het NRC over een initiatief van VGZ om de patiënten van 2
tandartsen die opvielen door hun afwijkend declaratiegedrag (en onvoldoende
uitleg daarover gaven aan VGZ) te waarschuwen en hen de gelegenheid te geven
over te stappen naar een andere tandarts. De situatie in de genoemde praktijken
is bij de NMT niet bekend en daarom valt over die specifieke gevallen geen
uitspraak te doen.
Zorgverzekeraar bepaalt niet of behandeling nodig is
De vraag of een behandeling nodig dan wel overbodig is, wordt niet door de
zorgverzekeraar beantwoord. Dat is de zaak van de tandarts in overleg met de
patiënt. Als de rekening vragen oproept is het van belang dat er een dialoog
plaatsvindt tussen tandarts en zorgverzekeraar dan wel tandarts en patiënt. Dan
kunnen vragen beantwoord worden en uitleg gegeven. VGZ doet dat zo en dat heeft
in de meeste gevallen tot oplossingen geleid.
Kopie Tandtechnieknota
De Branchevereniging Tandtechniek is groot voorstander van het automatisch verstrekken van een kopie tandtechnieknota aan de patient door de tandarts indien tandtechnisch werk ingekocht wordt. 'De patient heeft hier gewoon recht op.', aldus een woordvoerder van deze vereniging van tandtechnisch laboratoria.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.