NMT: terughoudendheid tandarts voor eenmalige behandeling verstandig

Zichtbare variatie in het aanbod van tandartsen is het doel experiment, niet het shoppen van patiënten

25 mei 2012 - De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde laat in een reactie op het onderzoek van de Consumentenbond weten het begrijpelijk en verstandig te vinden dat tandartsen terughoudend zijn met de eenmalige behandeling van patiënten.

De Consumentenbond start  de campagne Betaalbare Zorg! De campagne begint met een onderzoek naar de gevolgen van de vrije tarieven voor tandartsen. De Consumentenbond stelt hierover : "Consumenten worden geacht gebruik te maken van de verschillen in tarieven tussen tandartsen. Maar krijgen zij daartoe de kans? Uit een uitgebreid mystery onderzoek blijkt dat een meerderheid van de tandartsen negatief reageert op mensen die willen 'shoppen'." De Consumentenbond heeft 500 tandartsen, verspreid door Nederland, gebeld en ontdekte dat slechts één op de vier bereid is om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen.

Dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een behandeling zoals het plaatsen van een kroon willen, vindt de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) begrijpelijk en zelfs verstandig. Tandartsen maken een behandelplan voor hun patiënten. Daarbij speelt de hele mond een rol en niet alleen het plaatsen van één kroon op één kies. Dat behandelplan is gericht op een goed gebit voor nu en in de toekomst. Een behandeling 'tussendoor' kan de visie van een tandarts op goede structurele mondzorg doorkruisen. Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat patiënten zelf geen behoefte hebben aan shoppen. "De vertrouwensband met de tandarts en de nabijheid van de praktijk wegen voor de meeste patiënten zwaarder dan de prijs."

De conclusie die de Consumentenbond trekt dat marktwerking er niet gaat komen, omdat patiënten niet voldoende informatie hebben over de geboden kwaliteit en iedere overstap een sprong een in het duister is, onderschrijft de NMT niet. Inmiddels heeft 85 procent van de praktijken een website met informatie over de praktijkvoering en de tarieven. Daarnaast is alle relevante informatie beschikbaar in alle wachtkamers van tandartspraktijken. Momenteel zijn tandartsen bezig met het aanleveren van kwaliteitsinformatie in het kader van het project zichtbare zorg. Een project waarin ook de Consumentenbond participeert. Na de zomer komt er dus nieuwe kwaliteitsinformatie bij. Tot slot is het primaire doel van dit experiment niet dat patiënten gaan shoppen, maar dat er variatie in het aanbod van tandartsen ontstaat en zichtbaar wordt. Variatie in service, soorten behandelingen en prijs. Op basis hiervan kan de patiënt bewust kiezen voor inschrijving in een tandartspraktijk die het beste aansluit bij zijn wensen en behoeften.

 

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 181
oktober/november 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in november 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl