NMT: Zorgverzekeraar CZ maakt mensen bang voor de tandarts
4 oktober 2011 - De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde(NMT) is buitengewoon ontstemd over de 'waarschuwing' van verzekeraar CZ in een bericht van de Telegraaf van maandag 3 oktober, waarin de verzekeraar zegt te vrezen voor een hogere tandartsrekening als gevolg van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg. De verzekeraar ventileert, zonder enige vorm van onderzoek, dat de tandartsrekeningen zullen stijgen.
Bangmakerij
Niet alleen maakt de verzekeraar zich schuldig aan bangmakerij, ook etaleert CZ een totaal gebrek aan kennis van zaken. In Europa behoort Nederland tot de landen met de laagste kosten en de beste prijs kwaliteit verhouding voor tandheelkundige hulp (0,36% van het BNP). Ook heeft ons land naar verhouding weinig inwoners met gebits- en/of mondproblemen. Eerder koos Zweden al voor vrije prijsvorming in de mondzorg. Daar is gebleken dat de mondzorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is gebleven, er ontstonden geen problemen.
Zowel de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als een meerderheid van de Tweede Kamer zijn niet bang voor een prijsverhoging door vrije prijsvorming. De vorm waarvoor gekozen is bij de vrije prijsvorming maakt het mogelijk om dit experiment, dat 3-5 jaar gaat duren, nauwkeurig en kritisch te volgen. Verzekeraar CZ heeft op geen enkele manier contact gezocht met de beroepsorganisatie van tandartsen en tandarts-specialisten voorafgaand aan zijn onheilsprofetie.
Vertrouwensrelatie
Op grond van de Mededingingswet moet de NMT zich onthouden van uitspraken over te verwachten prijsontwikkelingen. De NMT benadrukt echter wel dat er sprake is van een vertrouwensrelatie tussen tandarts en patiënt. Als enige beroepsgroep in de gezondheidszorg zien tandartsen ál hun patiënten minstens jaarlijks. De patiënt betaalt ook nu al 80% van de mondzorg uit eigen zak en let daarom heel scherp op de kosten van de tandarts. De patiënt krijgt vanaf 1 januari 2012 vooral meer te kiezen dankzij de vrije prijsvorming en de daarbij horende transparantie via duidelijke prestatielijsten en prijslijsten op websites en in wachtkamers van tandartspraktijken. Ook wordt de tandartsrekening voor iedereen begrijpelijk gemaakt, nu is die te ingewikkeld.
De NMT is voornemens om kritisch te volgen of verzekeraars wel voldoende constructief meewerken aan het laten slagen van het experiment van vrije prijsvorming. Tandartsen zijn bijvoorbeeld benieuwd hoe verzekeraars invulling geven aan de mogelijkheden die vrije prijsvorming hen biedt om vernieuwing en preventie in de mondzorg verder te stimuleren.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.