NPCF: zorgverzekeraar informeert verzekerde onvoldoende over selectie van zorg
Keuzeruimte beperken op basis van kosten onacceptabel
27 juli 2011 - Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over de redenen om wel of geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie 'Zorginkoop' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waar ruim drieduizend mensen aan deelnamen. 84% van de deelnemers wil weten waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten. Slechts in 8% van de gevallen heeft de verzekerde die informatie.
Uit de meldactie blijkt dat verzekerden het over het algemeen goed vinden dat zorgverzekeraars selectief contracten met zorgaanbieders afsluiten. 61% van de deelnemers vindt het goed om een keuze te kunnen maken uit een aantal zorgaanbieders dat door de zorgverzekeraar is geselecteerd op kwaliteit. Als de keuzeruimte afneemt, daalt dit percentage tot minder dan de helft van de respondenten. De deelnemers aan de meldactie vinden het daarbij wel van belang dat ze geïnformeerd worden over de criteria die de zorgverzekeraar daarbij hanteert. NPCF-directeur Wilna Wind: "Mensen zien dus dat het voordelen heeft als zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van kwaliteit. Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende."
Keuzeruimte beperken op basis van kosten onacceptabel
Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als de keuzeruimte daarmee beperkt wordt vindt nog maar 25% dat een goed idee."Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van zorgaanbieders", zegt Wilna Wind. "Dat vind ik opvallend want mensen betalen de zorg toch echt zelf."
De deelnemers aan de meldactie drukken hun vertrouwen in zorgverzekeraars uit met een krappe voldoende. Een aspect waardoor dat vertrouwen kan groeien is volgens de deelnemers niet alleen goede informatie over de kwaliteit van de zorg en het afsluiten van contracten, maar ook dat hun vragen goed worden afgehandeld. Ook geven de deelnemers aan dat ze meer vertrouwen krijgen in zorgverzekeraars als patiëntenorganisaties worden betrokken bij het inkopen van zorg.
NZa tikte verzekeraars eerder op vingers over informatieverstrekking
Eerder dit jaar tikte de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verzekeraars op de vingers vanwege hun onduidelijke en onvolledige correspondentie na een klacht van de Branchevereniging Tandtechniek. Verzekeraars dienen zich te houden aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Met name de mogelijkheid van de patiënt om tegen een afwijzing in beroep te kunnen gaan ontbrak (klik hier om hierover meer te lezen).
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.