Ook tandartsen gaan kwaliteit verder verbeteren
Traject Door Clienten Bekeken van de Nederlandse Patienten
3 maart 2011 - Deze week starten twintig tandartspraktijken met het traject Door Cliënten Bekeken van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) om de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren. Daarmee zijn de tandartsen de vijfde sector zorgverleners die op basis van de ervaringen van hun cliënten zaken gaan verbeteren als communicatie en bejegening, hygiëne in de praktijk en de kwaliteit van de behandeling.
Twee enthousiaste groepen van tien tandartspraktijken uit de omgeving van Enschede en Groningen zijn deze week de pilotfase van het traject gestart met de eerste bijeenkomst."De motivatie en hun belangstelling om met Door Cliënten Bekeken aan de slag te gaan was goed merkbaar", zegt NPCF-directeur Wilna Wind. "De tandartsen die nu met ons traject aan de slag gaan, zien er duidelijk de meerwaarde in om van hun patiënten te horen wat ze belangrijk vinden, wat volgens hen beter kan en hoe ze de zorgverlening tot nu toe ervaren. Dat biedt hen natuurlijk straks hele belangrijke input om hun werk zo patiëntgericht mogelijk te doen".
Het doel van de pilot is om Door Cliënten Bekeken gaandeweg steeds verder te verfijnen en zo toe de snijden op de tandartsen dat later in 2011 alle tandartspraktijken in Nederland ermee aan de slag kunnen. De twintig deelnemende tandartspraktijken leveren met hun deelname dus een belangrijke bijdrage aan deze pilot.
Om de pilot mogelijk te maken hebben NPCF en zorgverzekeraar Menzis de handen ineen geslagen. Anda Geerdink, contractmanager bij Menzis: "Ook Menzis vindt het belangrijk dat de wensen van patiënten gehoord worden als het gaat om het verbeteren van de kwaliteit. ‘Door Cliënten Bekeken' is een ideaal traject om de dialoog tussen tandarts en cliënt te faciliteren." Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het ministerie van Volksgezondheid.
Tandarts Astrid Stijger van Dentolive in Leek was meteen enthousiast toen zij benaderd werd voor deze pilot. "Ons team zet zich met hart en ziel in voor de patiënten. We meten jaarlijks al de klanttevredenheid, maar nu we de eerste bijeenkomst van 'Door Cliënten Bekeken' hebben gehad, denken we dat dit traject verder gaat. Het zal ons meer en betere informatie opleveren over het patiëntenperspectief, zodat we onze dienstverlening samen nog verder kunnen verbeteren."
Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft ‘Door Cliënten Bekeken' zich inmiddels gevestigd als hét traject voor kwaliteitsverbetering vanuit het perspectief van de patiënt. Ruim duizend apotheken en meer dan honderd gezondheidscentra hebben inmiddels het certificaat behaald.
Ook oefentherapeuten en huisartsen volgen het traject, en komen er aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en workshops achter hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen. De uitvoering wordt gedaan door onderzoeksinstituut ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.