Gezamenlijk onderzoek NZa-Consumentenbond: patienten hebben recht op kopienota tandtechnicus
Tandartsen mogen geen winst maken op materiaal- en techniekkosten
27 oktober 2016 - De Consumentenbond onderzocht samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de informatie die tandartsen geven voorafgaand aan kroonbehandelingen. Deze bleek niet altijd optimaal. In veel gevallen staan de materiaal- en techniekkosten van de behandeling niet als aparte post op de tandartsrekening vermeld. Tandartsen mogen geen winst maken op de materiaal- en techniekkosten. De NZa heeft reden om aan te nemen dat dit toch gebeurt en onderzoekt dit nu. De Consumentenbond adviseert patiënten dan ook de kopienota van de tandtechnicus op te vragen. 'Patiënten hebben er recht op.'
Uit het onderzoek blijkt dat de voorlichting door de tandarts bij kroonbehandelingen beter kan. Tweederde van de ondervraagde patiënten is niet geïnformeerd over het te verwachten resultaat. Nog geen kwart heeft voorlichting ontvangen over de verschillende materiaalsoorten (23,5%). Ook informatie over de onderlinge verschillen op het gebied van prijs (16,3%) en kwaliteit (18,4%) kwam nauwelijks aan de orde. Iets meer dan de helft ontving informatie over de duur van de totale behandeling (55,3%).
De tandarts heeft de plicht om de patiënt voorafgaand aan de behandeling te informeren over verschillende behandelmogelijkheden, de voor- en nadelen van deze verschillende behandelopties, eventuele risico’s en te verwachten resultaten.
Bij kronen geldt ook nog een informatieplicht over de verschillende materiaalsoorten met de bijbehorende kosten en informatie over andere methoden en technieken die de tandarts zelf niet toepast. Patiënten mogen verder ook verwachten dat ze geïnformeerd worden over hoelang de behandeling per sessie en in totaal duurt.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
oktober/november 2024
Verspreiding in november 2024.
Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.