Consumentenbond en VvAA starten grootschalig onderzoek naar zorgcontractering

Afspraken over budgetplafonds buiten het zicht patient

logo vvaa consumentenbond

 

2 september 2016 - De Consumentenbond en VvAA starten een grootschalig onderzoek naar zorgcontractering. Jaarlijks gaan zorgverzekeraars met een groot aantal zorgverleners en zorginstellingen in onderhandeling om afspraken te maken over de te leveren zorg en de vergoeding daarvan. Daar is de afgelopen jaren steeds meer om te doen. Het onderzoek moet inzicht geven hoe afspraken tussen zorgverleners en zorgverzekeraars totstandkomen en welke consequenties die hebben voor de zorg aan patiënten. Voor het onderzoek worden circa 25.000 zorgverleners benaderd. Niet eerder werd op deze schaal onderzoek gedaan naar contractering. 

Invloed op kwaliteit en toegankelijkheid
De Consumentenbond en VvAA slaan de handen ineen om te onderzoeken of voorwaarden die zorgverzekeraars in hun contracten opleggen aan zorgverleners ongewenste consequenties hebben voor de zorgverlening aan patiënten. Waar lopen zorgverleners tegenaan? Met welke voor de zorgverlening aan hun patiënten belangrijke aspecten in de contractering worden zorgverleners geconfronteerd? Welke afspraken worden gemaakt, onder welke voorwaarden, met welke verzekeraars? En wat is de invloed van die voorwaarden op de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorgverlening? Ook wordt onderzocht wat zorgverleners in het proces belangrijk vinden. Op 30 augustus worden ruim 25.000 zorgprofessionals benaderd, allen lid van VvAA waarbij ruim 120.000 zorgverleners zijn aangesloten. 

 

Steeds grotere impact
 
Edwin Brugman, directeur Kennismanagement en Netwerken van VvAA, ziet dat contractering steeds meer impact heeft op de zorg die wordt geleverd. “Zorgverlening is een zaak tussen patiënt en zorgverlener. Maar de afspraken die zorgverzekeraars maken met zorgverleners via de contractering - de zorgverzekeraars noemen dit 'inkoop' - hebben een steeds grotere impact op de zorgverlening zelf. Niet voor niets klagen zorgverleners over het feit dat de zorgverzekeraars steeds meer invloed uitoefenen op wat er in de behandelkamer gebeurt. Voor consumenten – want iedereen kan patiënt worden - is het belangrijk te weten in hoeverre zij hinder kunnen ondervinden van afspraken tussen zorgverlener en zorgverzekeraar. Vanuit dit tweeledige perspectief hebben Consumentenbond en VvAA de handen ineengeslagen en doen zij onderzoek naar de ervaringen van zorgverleners met de verschillende zorgverzekeraars op het gebied van contractering.”

 

Buiten het zicht consument
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Als je een zorgverzekering kiest, wil je dat die verzekering ook levert wat je er van verwacht. Die verwachting concreet en realistisch maken is al moeilijk genoeg, ook zonder beperkende afspraken tussen zorgverzekeraar en zorgverlener. Voor consumenten blijven die afspraken over beperkingen in de te leveren zorg (bijvoorbeeld budgetplafonds) buiten het zicht en dus kan dat leiden tot teleurstellingen als er een beroep op de zorg gedaan wordt. Voor zover dit soort afspraken gemaakt worden, moeten ze in ieder geval voor consumenten vooraf klip en klaar zijn.”

 

Terug naar home

Share |
Lees meer uit het TTM-archief. Selecteer een categorie.
Kunt u niet vinden wat u zoekt? Gebruik de zoekmachine.
Nummer 181
oktober/november 2024
In dit nummer

 

Verspreiding in november 2024.

Mis geen nummer, neem nu een abonnement op het Tandtechnisch Magazine. Klik hier voor een speciale internet-aanbieding.

Heeft u nieuws voor het volgende nummer of een interessante casus? Neem dan contact op met de redactie.

Ontvang gratis TTM nieuwsbulletin

Gratis overzicht van het belangrijkste nieuws uit de dentale branche in uw e-mailbox. Vraag nu aan! Afmelden kan altijd door een e-mail te sturen naar info@tandtechnischmagazine.nl